Mille Örnmark, vd för Amoma

”Delecsys är engagerade på ett sätt som är ovanligt för externa partners.”

Mille Örnmark
vd för Amoma

Nu är serverkrascher är ett minne blott för Amoma

Fakta: Amoma

Amoma är en konsultgrupp som är specialiserade på att skapa folkhälsoanläggningar som exempelvis badhus, sporthallar, och arenor. Merparten av deras konsulter är arkitekter eller ingenjörer. Amomas kunder finns främst i Sverige, men även i Norden och övriga världen.

Grundat: 1999
Antal anställda: 50
Marknad: Sverige och internationellt
Bransch: Arkitektur

Utmaning: Hantera stora mängder data och undvika krascher

Amoma arbetar företrädesvis som konsulter åt kommuner som ska bygga eller renovera badhus eller andra sportanläggningar. Det är stora projekt för kommunerna, och för Amoma kräver arbetet att stora mängder data ska processas. Ritningar, 3D-skisser, analyser med mera ska kunna hanteras utan problem. Konsultgruppen är skyldiga att behålla allt material i tio år eftersom det är kundernas indirekta egendom. Därför blev det minst sagt en kris när de råkade ut för två serverkrascher på kort tid.

– Det var fullständigt kaos och panik, hela bolaget stannade ju upp. Men i vår stora kris kom Delecsys in i bilden och visade framfötterna, säger koncernchefen Mille Örnmark.

Delecsys var hyresgäster hos Amoma och kunde gå in och hjälpa till att lösa serverkraschen – trots att de inte ansvarade för problemen. Efter det valde Amoma att ha Delecsys som it-partner istället. Samarbetet började 2016 och sedan dess är serverkrascher ett minne blott.

”Delecsys är enkla, serviceinriktade och ser till att vi har fungerande system.”

Lösning: Säkerställ en infrastruktur som är rätt dimensionerad

Det blev ett naturligt steg att börja samarbeta efter att Delecsys varit behjälpliga vid serverproblemen. I och med det, blev it-frågan betydligt lugnare. Från att it var en fråga som dök upp på ledningsmöten har de istället en it-lösning som fungerar bekymmersfritt.

– Jag vill att it ska vara lika enkelt och självklart som när jag sätter in en kontakt i väggen och tänder en lampa, säger Mille Örnmark.

Delecsys strukturerade om koncernens infrastruktur och såg till att den blev rätt dimensionerad för deras uppdrag. Kostnadseffektiv och anpassad för verksamheten, utan att bli onödigt stor eller dyr.

Ett viktigt steg var att avveckla de fysiska servrarna, och i stället använda Delecsys molnbaserade system. Delecsys har hand om hela Microsoft 365-miljön och ser till att alla licenser är korrekta. Hårdvara, som datorer till arbetsplatser, installeras och sköts av Delecsys. Kommunikationen mellan de olika kontoren, inklusive satellitkontor på byggarbetsplatser, löper bekymmerfritt. Koncernen har idag en it-miljö med rätt säkerhetsfunktioner som de kan vara trygga med. Allt fungerar – precis som en vanlig lampa.
Amoma har inte haft någon intern it-tekniker, utan har medvetet alltid använt externa tjänster.

– En intern it-avdelning blir snabbt föråldrad då de inte råkar ut för något annat än de interna problemen. En extern it-avdelning kommer alltid ha mer koll och ha bredare kompetens. Delecsys följer med i utvecklingen och ser till att vi är up to date, säger Mille Örnmark.

Delecsys har en konsult på plats en gång i veckan hos koncernen, och är alltid tillgängliga för support. Det är också en av de viktigaste aspekterna för Amoma, som själva har väldigt varierade arbetstider.

– Delecsys är service-minded, de lyssnar och de är tillgängliga, även när vi ringer klockan 21.30. För de har lärt sig vår business och förstår våra behov. Delecsys är engagerade på ett sätt som är ovanligt för externa partners.

Kostnadsfri rådgivning

Ibland kan det vara svårt att veta var man ska börja. Vi hjälper dig! Välkommen att boka en timme kostnadsfri rådgivning med en av våra it-strateger. Ett lösningsorienterat möte där vi tillsammans tittar på din situation – och du, du binder dig inte till någonting.